Hallo Ronney,
Je kunt Pardus over het algemeen goed op je tweede harde schijf installeren. Je moet dan tijdens de installatie natuurlijk niet kiezen voor de automatische partitionering, maar dat zal je vast wel duidelijk zijn.
Wat wèl belangrijk is, is dat je de Pardus bootloader niet plaatst in de MBR van de eerste harde schijf, maar in de bootsector van de partitie, waarop de /boot-directory van Pardus staat (dat is bij Pardus normaal gesproken dezelfde partitie als de /-partitie).
Ik neem aan, dat je ook nu Grub gebruikt als bootloader (nl. die van Ubuntu)? Als dat het geval is, dan moet die nog even aangepast worden, zodat in het menu daarvan ook Pardus opgenomen wordt.
Voeg daarom het volgende toe aan het bestand /boot/grub/menu.lst van je Ubuntu-installatie:
title Pardus
root (hd1,0)
makeactive
chainloader +1
De "(hd1,0)" moet je evt. aanpassen aan jouw situatie: de "1" wil zeggen: de tweede harde schijf (grub begint te tellen bij 0), en de "0" daarachter: de eerste partitie. Als je Pardus installeert op een andere partitie moet je dat dus veranderen.
De regel "chainloader +1" zorgt ervoor, dat de grub van ubuntu de "macht" overhandigt aan de grub van Pardus, die dan zorgt voor de verdere opstart van Pardus.
Hopelijk lukt het je met deze uitleg. Mocht ik in mijn uitleg verkeerde aannames gedaan hebben (bv. over je huidige bootloader), laat het me dan weten, dan pas ik m'n uitleg aan....
Suc6,
Jan.