Welcome, Guest. Please login or register.
April 19, 2014, 12:38:38 PM
Home Help Search Calendar Login Register
Show unread posts since last visit.
News: Let Pardus-Anka become #1: Pardus-Anka Bug ReportPardus-Anka World Google+ | The Pardus wiki  | Visit Pardus-Anka official website  | Register as forum member?  Email the moderator!

+  Pardus Worldforum
|-+  International Pardus Users
| |-+  Swedish (Moderator: Zinden)
| | |-+  Varför Pardus?
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Varför Pardus?  (Read 4185 times)
trixon
Guest
« on: September 14, 2007, 17:32:52 PM »

Varför använder Du Pardus?
Jag använder Kubuntu nu, men vill alltid ha det som är bättre. Är Pardus bättre än Kubuntu? Varför då?

Edit: I skrivande stund använder jag Pardus...  Grin
« Last Edit: September 16, 2007, 12:57:10 PM by trixon » Logged
Zinden
Moderator
Pardus Master

www.Pardus-linux.se

View Profile WWW
« Reply #1 on: September 14, 2007, 17:50:38 PM »

För min del är stabiliteten & supporten helt underbar. Skönt att ha direkt kontakt med dem som gör Pardus, man känner sig delaktig.

Har allt man kan önska sig i pakethanteraren, snabb uppdatering i pakethanteringen.
Sen gillar jag menyen, lätt och ren av sig.

Är väl det mesta....sen har dem egna paket, kan vara bra & dåligt. Bra för att den inte är beroende av andra distar.
Dåligt att man får kompilera själv om man ska ha speciella paket.

FoamRocket
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #2 on: September 15, 2007, 14:46:45 PM »

Efter att ha använt Ubuntu en tid är jag glad över att slippa Totem – och Pardus är dessutom väldigt snyggt, redan från start, gillar t.ex den lilla detaljen att när man startar något program så studsar dess ikon bredvid muspilen – helfestligt Grin

För mig som inte är någon expert vad det gäller Linux eller så känns Pardus också som ett bra alternativ, allting känns så utstuderat och smart, enkelt och roligt att navigera runt bland menyer o.s.v.

Sen är det kul att känna sig litet orginell också, det är ju trots allt redan så många som kör Ubuntu. Har nästan börjat tröttna på allt ståhej vad det gäller den disten.

//FoamRocket

I think the lack of activity on this forum is in part an indication of the lack of problems with this distribution...
Zinden
Moderator
Pardus Master

www.Pardus-linux.se

View Profile WWW
« Reply #3 on: September 15, 2007, 16:07:34 PM »

orginell, håller med. Pardus är fortfarande lite skymundan, men jag tror det kommer att explodera sen och bli ganska stor. Kan det vara skojigt att vara med från start  Cool

FoamRocket
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #4 on: September 15, 2007, 16:13:41 PM »

Ja precis. Kul att vara med från början. Och att Pardus kommer att slå igenom en vacker dag det är det ingen tvekan om.

//FoamRocket

I think the lack of activity on this forum is in part an indication of the lack of problems with this distribution...
SakJur
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #5 on: September 22, 2007, 07:48:45 AM »

Jag kör mest Ubuntu, mest pga. av att ingen behöver min hjälp med Pardus.. men med Ubuntu.

FoamRocket
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #6 on: September 22, 2007, 08:18:39 AM »

När jag installerat Ubuntu får jag först inte till skärmupplösningen, ljud på alla mina högtalare, min andra hårddisk syns inte, måste ladda ned Firestarter för att enkelt kunna hantera portar, måste tvunget snygga till Ubuntus utseende, måste ladda ned alla dom små spel och program jag vill ha, att spela upp filmer (däribland rm) är inte så lätt att handskas med... men i Pardus finns och fungerar allt detta från start! Tjohoo! Grin

//FoamRocket

SakJur
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #7 on: September 22, 2007, 08:48:06 AM »

När jag installerat Ubuntu får jag först inte till skärmupplösningen, ljud på alla mina högtalare, min andra hårddisk syns inte, måste ladda ned Firestarter för att enkelt kunna hantera portar, måste tvunget snygga till Ubuntus utseende, måste ladda ned alla dom små spel och program jag vill ha, att spela upp filmer (däribland rm) är inte så lätt att handskas med... men i Pardus finns och fungerar allt detta från start! Tjohoo! Grin

//FoamRocket

Okej... jag har inget problem alls med varken Ubuntu eller Pardus... förutom att Pardus inte är lika snäll när den  bootar...

FoamRocket
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #8 on: September 22, 2007, 09:23:53 AM »

Det sämsta med Pardus tycker jag är att man inte på långa vägar känner sig lika säker som man gör i Ubuntu Undecided

//FoamRocket

SakJur
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #9 on: September 22, 2007, 09:24:46 AM »

Det sämsta med Pardus tycker jag är att man inte på långa vägar känner sig lika säker som man gör i Ubuntu Undecided

Hur menar du?
Med brandväggar osv.?

FoamRocket
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #10 on: September 22, 2007, 09:33:00 AM »

A much more severe breach of the traditional UNIX security model was brought by the (otherwise very promising) Pardus Linux.

Part of their set of innovative features, a new concept was created around the new configuration manager COMAR: the first user (the one who installed the system) is granted some special administrative privileges never seen before. It is practically half-root, because he can perform a wide range of administrative tasks (adding/removing packages, starting/stopping services or the firewall, etc.) without being ever asked for a password!

Pardus developers explained that this feature could be offered as an option only with the next release, however this doesn't change anything at all: the evil was done. For the sake of the user's convenience, basic Linux principles were broken. Should people get used with this, they will ask from other distributions to provide them with such a feature.

Sadly, whereas even Microsoft tried to improve the security in Vista and to educate the home user not to use an administrative account, there is a Linux project trying to do exactly the opposite.

Requiring either the user password or the root password before performing administrative tasks was already possible through sudo (also kdesu, gksudo) or an appropriate PAM-based authentication (consolehelper). Granting a user the right to "sudo" without a password was already possible, although hardly a good choice. A possibly good feature would be to configure sudo to accept more trivial tasks such as changing the system time (not critical for home use) without a password, but not more (no, setuid is not an option, it's actually much worse).

Irresponsible approaches made from the highly praised (even by me) Pardus a black sheep from a security standpoint. At times, open source rhymes with thoughtless design and severe flaws.

Just forget about the name of the distro I just mentioned, although it is going to be a trend-setter. In a few years, on public request, half of the 500+ Linux distros will have the security features perverted.

SakJur
Pardus fellow craft
**

View Profile
« Reply #11 on: November 01, 2007, 21:48:26 PM »

Folk kanske undrar: Varför är Pardus bättre än tex. Ubuntu, Sabayon osv.
Svar:
1) SNYGGT! Snyggaste disten hittils!
2) Simpel installation... (Ubuntus LiveCD kan faktiskt vara svår för vissa...)
3) PiSi: Enkel pakethanterare: Underlättar för framtiden
Osv. Listan kan göras lång!

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: