Welcome, Guest. Please login or register.
July 11, 2014, 12:16:49 PM
Home Help Search Calendar Login Register
Show unread posts since last visit.
News: Let Pardus-Anka become #1: Pardus-Anka Bug ReportPardus-Anka World Google+ | The Pardus wiki  | Visit Pardus-Anka official website  | Register as forum member?  Email the moderator!

+  Pardus Worldforum
|-+  International Pardus Users
| |-+  Dutch
| | |-+  installeren van software zonder pakketbeheer
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: installeren van software zonder pakketbeheer  (Read 1678 times)
Matthijs
Newbie
*

View Profile
« on: November 02, 2011, 20:58:22 PM »

Hallo allemaal,

Misschien is dit een wat rare vraag, maar ben sinds een week overgestapt van Windows. Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat de OS allemaal kan en nog verbaasder dat ik nu pas ben overgestapt! Helaas, moet ik nog wel erg wennen aan de niet kant en klare installatiebestanden.

Op het moment probeer ik een stabiele versie van wine (v. 1.2.3) te installeren op pardus 2011. Alhoewel het pakketbeheer ook een wine versie aanbiedt (v. 1.3.23), is deze laatste genoemde een alpha-versie. Dit houdt concreet in dat ik photoshop niet kan installeren op deze omgeving en moest daar ervaringswijs achter komen....
Nu heb ik een tar.bz2 bestand gedownload van "www.winehq.com". Nu heb ik via konsole geprobeerd het te installeren met de volgende code...

Code:
cd /home/matthijs/Bureaublad/wine-1.2.3/
./tools/wineinstall

Na dit ingetypt te hebben, krijg ik de bijgevoegde afbeelding te zien. Nu, is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen en de stabiele versie van Wine toch goed kan installeren. Daarbij heb ik al geprobeerd om met "root" het te installeren, alleen kom ik ook dan een probleem tegen.

Hardstikke bedankt voor alle hulp!

* KonsoleImage1.png (492.5 KB, 1366x768 - viewed 170 times.)
Michiel
Administrator
Pardus Guru

View Profile
« Reply #1 on: November 02, 2011, 21:40:41 PM »

Hallo allemaal,

Misschien is dit een wat rare vraag, maar ben sinds een week overgestapt van Windows. Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat de OS allemaal kan en nog verbaasder dat ik nu pas ben overgestapt! Helaas, moet ik nog wel erg wennen aan de niet kant en klare installatiebestanden.

Op het moment probeer ik een stabiele versie van wine (v. 1.2.3) te installeren op pardus 2011. Alhoewel het pakketbeheer ook een wine versie aanbiedt (v. 1.3.23), is deze laatste genoemde een alpha-versie. Dit houdt concreet in dat ik photoshop niet kan installeren op deze omgeving en moest daar ervaringswijs achter komen....
Nu heb ik een tar.bz2 bestand gedownload van "www.winehq.com". Nu heb ik via konsole geprobeerd het te installeren met de volgende code...

Code:
cd /home/matthijs/Bureaublad/wine-1.2.3/
./tools/wineinstall

Na dit ingetypt te hebben, krijg ik de bijgevoegde afbeelding te zien. Nu, is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen en de stabiele versie van Wine toch goed kan installeren. Daarbij heb ik al geprobeerd om met "root" het te installeren, alleen kom ik ook dan een probleem tegen.

Hardstikke bedankt voor alle hulp!

Hoi,

je mist blijkens de output in de Konsole nog enkele programma's om het installatie proces te kunnen uitvoeren (je mist andersgezegd afhankelijkheden)

je kan twee dingen doen:

1) veruit het makkelijkst in dit geval is gewoon de wine te installeren vanuit pakketbeheer, er is gewoon een pardus pisi pakket van wine, en dan wordt alles in een keer goed geïnstalleerd en worden ook automatisch evt benodigde afhankelijkheden mee geïnstalleerd
je kunt zowel grafisch als in de Konsole een pisi pakket installeren, zie ook de Pardus wiki voor uitleg.

2) als je het per se handmatig vanuit de Konsole wil uitvoeren zul je in eider geval de PISI pakketten die je zoal tegen komt als make, gcc, cc e.d. eerst moeten installeren, verder lijkt het er bij de output op dat je al een eerdere installatie van wine hebt gedaan? als je vaker software installeert ofwel via pakketbeheer ofwel via Konsole loop je wel minder tegen ontbrekende afhankelijkheden aan want als die eenmaal bij het installeren van een bepaalde applicatie mee geïnstalleerd zijn dan ontbreken ze niet meer bij een volgende applicatie die dezelfde afhankelijkheden nodig heeft
« Last Edit: November 02, 2011, 21:45:33 PM by Michiel » Logged

Former Pardus user, now on OpenSUSE 12.2 (KDE)
atolboo
Pardus Guru

View Profile
« Reply #2 on: November 03, 2011, 08:42:45 AM »

....... Nu, is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen en de stabiele versie van Wine toch goed kan installeren.
Op dit moment vindt de bouwbestanden van wine-1.3.29 HIER.
En ik zal van daaruit vandaag proberen om er de bouwbestanden voor wine-1.2.3 met <Update release="96"> van te
atolboo
Pardus Guru

View Profile
« Reply #3 on: November 03, 2011, 13:13:53 PM »

En ik zal van daaruit vandaag proberen om er de bouwbestanden voor wine-1.2.3 met <Update release="96"> van te .....
En het resultaat is in de bijlage te vinden.
Met een zoek "96-modificatie" in pspec.xml kan je mijn aanpassingen vinden.
In konsole-bi32.txt staat als eerste de opdracht om het pakket te bouwen en vervolgens mijn konsole-uitvoer.
Dit is bijna een van de zwaarste pakketten om te bouwen die ik tot nu toe ben tegengekomen.
Bij neemt het bouwen 21 minuten in beslag met mijn Intel Pentium E6700 (2M Cache, 3.20 GHz, 1066 FSB).
En om (na het installeren) weer terug te gaan naar de officiële versie van wine is
Code:
sudo pisi it wine --reinstall -y
voldoende.
En laat even weten of met deze versie wel photoshop wel geïnstalleerd kan worden.
Omdat ik ook nieuwsgierig ben hoe je er aan komt dat het met deze versie wel zou gaan Huh?
En kan het ook (wat je met Photoshop wilt doen) niet met b.v. Gimp. Huh?

* wine-123-buildfiles.zip (445.04 KB - downloaded 82 times.)
« Last Edit: November 03, 2011, 13:15:39 PM by atolboo » Logged
Matthijs
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: November 04, 2011, 14:13:56 PM »

Als eerste hardstikke bedankt voor de build files, alhoewel ik geen flauw idee heb wat ik er mee moet doen. Sorry, nog steeds erg nieuw in Linux en probeer mijn weg erin te vinden...

Nu, je vraag over waarom ik denk dat wine v1.2.3 wel zal werken en wine v1.3.23 niet... is omdat op de website van wine zowel als door de pakketmanager wordt aangegeven dat de v1.3.23 in een ´alpha' stadium zit. Daarnaast werd door de website van wine versie 1.2.3 bestempeld met 'stabiel'. Hier komt dan ook mijn conclusie vandaan dat op deze versie de software waarschijnlijk wel zal gaan werken.

Als laatste kan inderdaad een heleboel gebeuren met GIMP en zijn er genoeg tutorials voor om een professioneel resultaat neer te zetten met datzelfde software pakket. Alleen maak ik websites en werk daarom veel met een combinatie van Adobe producten, zoals Fireworks, Flash, Dreamweaver en natuurlijk Photoshop.
Op het moment heb ik een goed op elkaar afgestemde werkomgeving die ik graag zou willen behouden. Daarnaast zou ik de licentie die ik bezit niet zo één, twee, drie naast me neer willen leggen. Dit is dan ook de voornaamste reden dat ik wine graag goed wil laten werken op mijn Linux omgeving.

Na dit gezegd te hebben, kan ik begrijpen dat de vraag ´Waarom kies je dan voor Linux' in je opkomt. De reden ligt hiervoor bij het feit dat ik al langer dacht aan het veranderen van OS systeem, alleen waren mijn ogen meer gefixeerd op een mac. Een paar weken geleden kwam het mij ter oren dat ik gratis veel van dezelfde functionaliteiten kan krijgen als dat een Mac aanbiedt... Als vol bloed Nederlander trok dit me wel aan en ben ik op het moment op onderzoek uit of Linux een gewenster systeem zal zijn.
atolboo
Pardus Guru

View Profile
« Reply #5 on: November 04, 2011, 15:50:00 PM »

........ ik geen flauw idee heb wat ik er mee moet doen.
  • 1. Download wine-123-buildfiles.zip
  • 2. In Dophin rechts-klik op wine-123-buildfiles.zip >  Archief hier uitpakken.
  • 3. Ga in de map wine-123-buildfiles en open een konsole met F4
  • 4. Geef daarin de opdracht:
Code:
sudo pisi bi pspec.xml -y
  • 5. Eerst worden nu de afhankelijkheden opgehaald en vervolgens wordt er een wine-******.pisi gebouwd.
  • 6. Recht-klik dit bestand > Openen met > Pakketbeheer > ....
  • 7. Dat is het

Hier komt dan ook mijn conclusie vandaan dat op deze versie de software waarschijnlijk wel zal gaan werken..
Ik heb sterk het vermoeden dat het niet de oplossing is.
En daarom ook
En om (na het installeren) weer terug te gaan naar de officiële versie van wine is
Code:
sudo pisi it wine --reinstall -y
voldoende.
Op deze manier voorkom je namelijk dat het een puinhoop wordt.

Na dit gezegd te hebben, kan ik begrijpen dat de vraag ´Waarom kies je dan voor Linux' in je opkomt. De reden ligt hiervoor bij het feit dat ik al langer dacht aan het veranderen van OS systeem, alleen waren mijn ogen meer gefixeerd op een mac. Een paar weken geleden kwam het mij ter oren dat ik gratis veel van dezelfde functionaliteiten kan krijgen als dat een Mac aanbiedt... Als vol bloed Nederlander trok dit me wel aan en ben ik op het moment op onderzoek uit of Linux een gewenster systeem zal zijn.
Veel in je verdere ontdekkingsreis in Linux-land.
En het hoeft niet alleen Pardus te zijn.
Ze zijn wel in staat (en laten dit ook zien) om een heel mooi systeem te maken.
Maar smaken verschillen nu eenmaal. En gelukkig maar.
Een eenzijdige blik is nooit gezond.

alleen waren mijn ogen meer gefixeerd op een mac.
Dat is in mijn ogen een ander Linux systeem waar een sterke marketing achter zit.
En daar betaal je dan ook voor.
En voor zover ik begrepen heb ook heel erg dicht ge  waardoor je er ook geen zeggenschap over hebt zoals je dat in Linux wel hebt.
« Last Edit: November 04, 2011, 16:02:02 PM by atolboo » Logged
Matthijs
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: November 07, 2011, 19:46:55 PM »

Ik heb wine 1.2.3 geïnstalleerd op mijn laptop, alleen nu krijg ik de volgende error van wine terug als ik photoshop wil gaan installeren. Weten jullie misschien wat er aan de hand is en welke pakketten ik eventueel mis?

* wineError.png (556.33 KB, 1366x768 - viewed 155 times.)
Matthijs
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: December 02, 2011, 11:01:41 AM »

Hey allemaal,

Heb een tijdje zitten sleutelen aan het installeren van Adobe design premium cs4 en moet zeggen dat ik wel al meer beeld krijg. Helaas zijn er nog steeds errors die ik niet begrijp. Ik heb hieronder de gehele konsole output gekopieerd... Hopelijk weet iemand wat er precies gebeurd.

Alvast bedankt!

* Output konsole.txt (33.54 KB - downloaded 263 times.)
atolboo
Pardus Guru

View Profile
« Reply #8 on: December 02, 2011, 19:23:42 PM »

ook op deze Wine pagina.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: